Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rail Baltica na Łotwie – Ministerstwo Transportu podsumowuje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
14-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rail Baltica na Łotwie – Ministerstwo Transportu podsumowuje
Satiksmes ministrija
Rail Baltica to złożony projekt wymagający wspólnego działania na wielu płaszczyznach. Każdy kraj musi jednak samodzielnie wykonywać swoje obowiązki związane z budową transeuropejskiej linii kolejowej. Jak przebiegają prace na Łotwie? Tamtejsze Ministerstwo Transportu właśnie podsumowało 2024 rok. 

Rail Baltica to ambitny projekt normalnotorowej linii kolejowej, która ma stanowić transeuropejski korytarz łączący Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę i Polskę. Jest również jednym z najważniejszych elementów Trans European Transport Networks, czyli sieci TEN-T. Początki budowy Rail Baltica sięgają aż 2008 roku, jednak na poważnie program ruszył, gdy w 2014 roku przedstawiciele zainteresowanych państw podpisali umowę, dzięki której powstała spółka RB Rail odpowiedzialna za realizację inwestycji. Jak po latach wygląda sytuacja na Łotwie? Tamtejsze Ministerstwo Transportu przedstawiło najnowszy raport na temat prac.

Co z Rail Baltica na Łotwie?

Jak informuje łotewski resort, w 2024 roku projekt Rail Baltica czekało wiele wyzwań, ale i nowych możliwości. Władze wzięły pod uwagę zwiększone koszty projektu i wybrały etapowe podejście do realizacji, w związku z czym podjęto prace nad przyciągnięciem alternatywnych źródeł finansowania.

Przypomniano, że głównym zadaniem Rail Baltica jest połączenie transgraniczne, które ma ułatwić łączność między państwami bałtyckimi i Europą. Dla Łotwy to także poprawa kolejowego połączenia Rygi.

Jednym z przełomowych momentów w ubiegłym roku było przejęcie w czerwcu przez Kristīne Malnača’ – zastępcy sekretarza stanu ds. Rail Baltica w Ministerstwie Transportu – strategicznego zarządzania projektem. Zdecydowano się również wyjść z nim do obywateli, i aby promować przejrzystość i zrozumienie społeczne, odtajniono część dokumentów związanych z projektem.

Jeśli natomiast chodzi o same sukcesy w budowie Rail Baltica, w lutym ukończono najważniejszy punkt nowego budynku na Dworcu Centralnym w Rydze, gdzie następnie zawieszono tradycyjną wiechę. W tym samym czasie też kontynuowano budowę odcinka południowego. W październiku natomiast rozpoczęto układanie torów kolejowych o rozstawie 1520 mm dla ruchu pociągów przy Dworcu Centralnym.

Poza tym, w rejonie budowy stacji Rail Baltica poczyniono znaczne postępy, które poskutkowały rozpoczęciem drugiej fazy budowy. Wystartowała również budowa wiaduktu kolejowego w kierunku Rygi i Mārupe, aby mieć pewność, że tory kolejowe nie będą kolidować z ruchem drogowym i funkcjonowaniem lotniska.

Pod koniec roku z kolei rozpoczęto budowę głównej linii Rail Baltica. W gminie lecaa zorganizowano natomiast dni informacyjne, podczas których obywatelom przedstawiono postęp prac oraz plany na południowy odcinek linii na 2025 rok.

Unia Europejska wspiera Rail Baltica

Łotewskie Ministerstwo Transportu zwraca uwagę na znaczące wsparcie z Unii Europejskiej w 2024 roku. W styczniu było to ponad 51 milionów euro na wzmocnienie potencjału militarnego projektu Rail Baltica, ale to jeszcze nie koniec. W lipcu zatwierdzono 1,2 miliarda euro dofinansowania dla państw bałtyckich, z czego 346 milionów przeznaczono na rozwój odcinka łotewskiego. – Dofinansowanie potwierdza stałe wsparcie Komisji Europejskiej dla projektu i pozwoli na przyspieszenie budowy Rail Baltica – zapewnia resort.

Kolejno w lipcu weszło rozporządzenie zmieniające TEN-T. Rail Baltica stała się częścią dwóch korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej – oprócz korytarza Morze Północne – Bałtyk, dołączył korytarz Morze Północne – Morze Czarne – Morze Egejskie. Rail Baltica ma być też ważnym elementem odbudowy Ukrainy po wojnie z Rosją.

Jesień rozpoczęła się natomiast od spotkania ministrów transportu państw bałtyckich, którzy w łotewskiej Połądze dywagowali o realizacji projektu do 2030 roku i rozwiązaniach mających przyspieszyć budowę. Później, w październiku, w litewskim Wilnie doszło do spotkania bałtyckich przewoźnik pasażerskich, którzy z kolei poświęcili uwagę wykorzystaniu infrastruktury Rail Baltica i modelach współpracy w transporcie w ramach istniejącej sieci kolejowej.

Koniec roku również był intensywny. Najpierw do Rygi przyleciała koordynator Komisji Europejskiej – Catherine Trautmann – która podkreśliła znaczenie transgranicznego połączenia i wykazała, że projekt jest wspólną odpowiedzialnością Łotwy i jej partnerów. Później – w grudniu – łotewska Rada Ministrów zatwierdziła priorytetowe zadania, to jest transgraniczne połączenie z Litwy do Estonii i dokończenie prac na lotnisku w Rydze, a także na południowym odcinku Dworca Centralnego. Podjęto również decyzję o utworzeniu nowego połączenia kolejowego ze stacji Imanta do lotniska w Rydze, aby obie stacje pasażerskie mogły korzystać z pociągów pasażerskich., a także o przeprowadzeniu studium wykonalności połączenia Rygi z główną trasą Rail Baltica.



Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Massel: HRJ – pociągi mają jeździć często, niekoniecznie bezpośrednio

Zintegrowany transport

Kolej lotniskami stoi

Pasażer

Kolej lotniskami stoi

Paweł Rydzyński 29 grudnia 2024

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Massel: HRJ – pociągi mają jeździć często, niekoniecznie bezpośrednio

Zintegrowany transport

Kolej lotniskami stoi

Pasażer

Kolej lotniskami stoi

Paweł Rydzyński 29 grudnia 2024

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5